eSam är en av många aktörer som arbetar mot samma övergripande mål på en nationell nivå. Målet för statsförvaltningen är att det ska vara så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Det återspeglas i regeringens mål för en digitalt samverkande statsförvaltning:
De förvaltningspolitiska målen uttrycker att den svenska förvaltningen ska vara innovativ och samverkande. Sammantaget ger det grunden och riktningen för eSams arbete.
Läs mer om regeringens strategi från 2012 för en digitalt samverkan statsförvaltning:
Med medborgaren i centrum - Regeringens strategi för en digitalt samverkande statsförvaltning
Den övergripande inriktningen för eSam är att skapa förutsättningar och möjliggöra samverkan kring digitalisering, både runt digitala lösningar som utgår från vad privatpersoner och företag behöver och digitala lösningar som effektiviserar informationsutbytet mellan offentliga och privata aktörer.
eSam ska också bidra till att öka kompetensen om digital utveckling inom offentlig förvaltning.
Arbetet i eSam ska bidra till:
Vi når målen genom att vi:
Ta del av verksamhetsinriktning hösten 2018 och verksamhetsberättelsen för 2017 - 2018:
För att nå målen för it- och digitaliseringspolitiken lanserade regeringen 2015 ett program för digital förnyelse av det offentliga Sverige kallat Digitalt först där målet är att digitala tjänster ska vara förstahandsval i det offentligas kontakter med medborgare och företag, där det är relevant och möjligt.
Läs Finansdepartementets blogg Digitalt först:
Digitalt först - en blogg från Finansdepartementet
I regeringens digitaliseringsstrategi som presenterades 2017 uttrycker regeringen att Sverige ska bli bäst i världen på att att avända digitaliseringens möjligheter. Fyra prioriterade insatsområden för digitaliseringspolitikens inriktning på en övergriande nivå lyfts fram:
Ta del av regeringens digitaliseringsstrategi:
För ett hållbart digitaliserat Sverige - en digitaliseringsstrategi
Dela den här sidan: