Katrin Westling Palm lämnar över posten som ordförande i eSam
27 maj 2026

Katrin Westling Palm har varit eSams ordförande sedan starten 2015, i juni lämnar hon rollen i samband med att hon bytt uppdrag, efter nästan 9 år som generaldirektör på Skatteverket. Här delar hon sina reflektioner över hur eSam har utvecklats till en central arena för frivillig samverkan mellan statliga myndigheter kring digitalisering, juridik och styrning.
Vad har bidragit till att du har velat vara kvar som ordförande under så lång tid?
- Digitaliseringens avgörande betydelse för samhället och för offentlig sektor är en viktig del av svaret, men också möjligheten att driva arbetet genom frivillig samverkan. De vinster som uppstår när myndigheter samarbetar är mycket stora. Vi ska värna statens resurser och tillsammans har vi all den kompetens som behövs – men det kräver att vi aktivt delar med oss och återanvänder lösningar. Att bidra till detta har varit en stark drivkraft för mig.
Du har lett en styrgrupp med ett fyrtiotal generaldirektörer utan ett formellt regeringsuppdrag. Vad är utmaningarna med det – och vad är styrkan?
- Styrkan är att vi kan agera snabbt när behov uppstår, inom ramen för våra ordinarie uppdrag.
Den digitala transformationen ser dessutom i många delar likadan ut oavsett myndighet. Vi har haft många kvalificerade och oväntat öppna diskussioner i styrgruppen, med en tydlig vilja att hitta gemensamma vägar framåt. Utmaningen ligger ofta i att omhänderta resultaten i den egna organisationen – eSams arbete och myndigheternas interna processer går inte alltid i takt.
Med en frivillig samverkansform på det här sättet, utöver att myndigheterna fattar sina egna beslut, är ingen myndighet bunden till eSams ställningstaganden – hur kan arbetet ändå göra skillnad?
- Genom att eSam samlar spetskompetens inom områden där ingen myndighet ensam räcker till, exempelvis juridik kopplat till digitalisering. Mindre myndigheter har ofta begränsade möjligheter att avsätta resurser till att ta fram analyser inom olika områden. När vi gör det tillsammans och flera kan ta del av underlag, blir det också effektivt.
Det har lett till unikt och praktiskt användbart stöd av hög kvalitet, som också fått genomslag långt utanför medlemskretsen. När kvaliteten är hög används resultaten – frivillig men brett.
Under dina år som ordförande har det ju hänt otroligt mycket både nationellt och globalt på digitaliseringsområdet. Vad har förändrat spelplanen mest under dessa år från ditt perspektiv?
- Kravet på snabb digital transformation samtidigt som regelverken blivit både fler och mer komplexa: säkerhetsskydd, dataskydd, cybersäkerhet och AI-reglering.
Tillsammans med ett försämrat geopolitiskt läge har detta ställt mycket stora krav på myndigheternas förmåga att snabbt ställa om både verksamhet och teknik. Här har det funnits – och finns – en imponerande kompetens inom medlemsmyndigheterna.
Ser du att några vägval har varit avgörande?
- Molnfrågan är ett tydligt exempel, där eSam tidigt identifierade både risker och möjligheter och gav vägledning som fick stort genomslag.
Och AI – vars snabba utveckling på kort tid förändrat förutsättningarna för i stort sett hela förvaltningen. Det är en utveckling som kräver att vi både vågar driva på och samtidigt bromsa klokt, tillsammans.
Vi tänker oss att du fick möjlighet att välja ut och genomföra en förvaltningsförändring – vilken skulle det vara?
- Ett verkligt genombrott för återanvändning och gemensamma lösningar i staten. Att på allvar skapa förutsättningar för att bygga en gång och använda många gånger, organisatoriskt, juridiskt och tekniskt. Potentialen är fortfarande mycket stor.
Det har varit en expansiv tid sedan eSam bildades och antalet medlemsmyndigheter har ökat från 15 till 41 sedan 2015. Vad är det bästa med samverkan?
- Att vi löser svåra frågor gemensamt, använder resurser bättre och drar nytta av varandras erfarenheter. Det är rätt att samverka – och i den här formen har det visat sig vara till stor nytta för många.
Å alla medlemmars och kansliets vägnar säjer vi stort tack Katrin, för ditt engagerade och långsiktiga ordförandeskap under eSams första elva år! Nu går du vidare till nya uppdrag på Regeringskansliet och eSam får en ny ordförande vid årsmötet i juni. Har du några medskick till din efterträdare?
- Tack! Då säjer jag värna tilliten och den frivilliga samverkan – det är eSams största styrka. Fortsätt skapa utrymme för samtal om det svåra och komplexa, håll fast vid kvaliteten och kom ihåg att eSam också är en plats där generaldirektörer lär av varandra.