eSam Hackaton 2024

12 dec 2023

Den 13-15 mars 2024 anordnas eSams årliga hackaton och nu har anmälan öppnat. I år är det Bolagsverket som leder evenemanget som sker helt digitalt. Anmäl dig och ditt lag senast 31 januari.

Det är dags för ännu en upplaga av eSams hackaton och du som arbetar på en myndighet är inbjuden! Samla dina kollegor, bilda ett lag och välj en av fyra utmaningar som ni ska lösa under två dagar i mars, med pitch och möjlighet till finalplats dag tre. Kanske är det just du och ditt lag som står som vinnare av eSams hackaton 2024. Anmälan är nu öppen på Bolagsverket.se/hackaton Länk till annan webbplats.

Film Länk till annan webbplats.

- Vi är så glada att ta över stafettpinnen från Pensionsmyndigheten och arrangera detta uppskattade hackaton. Nu hoppas jag att så många som möjligt kommer delta för att vända gemensamma utmaningar till innovativa lösningar med samverkan som verktyg, säger Inga Otmalm, generaldirektör på Bolagsverket och ordförande i juryn för eSams hackaton 2024.

Fia Ekelöf, eSams kanslichef, säjer:

- Jag tycker att ett gemensamt hackaton är en väldigt rolig och inspirerande form av samverkan. Tillsammans med ”kollegor” från andra myndigheter kan vi på kort tid jobba fram idéer för att lösa gemensamma utmaningar. Det fina i kråksången är att vi i eSam kan använda många av de här idéerna i ett fortsatt konkret samverkansarbete, för både intern och extern nytta.

Tre snabba om eSams hackaton 2024

Vem kan delta?

Alla som jobbar på en myndighet är välkomna, ju fler desto bättre lösningar!

Så här anmäler du dig:

Punkt 1 i listan justeras utifrån egna rutiner.

  1. Är du anställd? Fråga först din chef. Är du konsult? Fråga först din uppdragsgivare.
  2. Bilda ett lag där minst två myndigheter är representerade och bestäm ett lagnamn.
  3. Välj en av de fyra utmaningarna som presenteras på anmälningssidan
  4. Anmäl dig individuellt och ange ert lagnamn. Har du inget lag? Ingen fara, då kan vi para ihop dig med andra lag som inte är fulltaliga. Vill du hitta lagmedlemmar från andra myndigheter, efterlys gärna via LinkedIn-evenemanget på Bolagsverkets LinkedIn-sida.

Anmäl dig så fort som möjligt då vi har begränsat antal platser och antal lag per utmaning. Många idéer kommer att kunna vinklas mot flera teman, så häng inte läpp om just din föredragna utmaning är fullbokad.

Det här förväntas av dig:

Du ska kunna delta under större delar av den angivna tiden för evenemanget. Evenemanget är digitalt så se till att ha tillgång till en dator och vässa dina tävlingsnerver!

Onsdag 13 mars

Kl. 9 – uppstart och tävlingsintro
Kl. 9.30 – tävlingen startar!

Torsdag 14 mars

Kl. 9 – halvtid och utdelning av pitchtider

Fredag 15 mars

Kl. 8 – deadline pitchmaterial
Kl. 8.30-9.30 – tävlingspitch i grupper
Kl. 11 – finalister meddelas
Kl. 13-14 – finalistpitchar och prisutdeling